Vraag en aanbod in de detailhandel: de veranderingen
Het retailsegment ondergaat een zeer sterke verandering. Zowel aan de vraagzijde als aan de aanbodzijde. In heel Europa zijn er moeilijkheden en die zullen er ook zijn. Maar daar gaat het niet om. De wijzigingen hebben vooral betrekking op de gebieden rond de zogenaamde 'winkelstraten'. Maar om een duidelijker beeld van de situatie te geven, hebben we besloten ons meer op dit onderwerp te concentreren. Dus, na een gedetailleerde analyse van de door de experts gerapporteerde studies, geven we de veranderingen met betrekking tot deze sector aan.
Laten we beginnen met het antwoord op de meest populaire vraag. Wat zijn de gevolgen voor de detailhandel naast de meest luxueuze winkelstraten?
Allereerst moeten drie categorieën wegen worden onderscheiden: die van de massamarkt, die van luxe en die van betaalbaar.
In het eerste geval spreken we van een gevarieerd stroomgebied. Dit betekent echter dat het nodig zal zijn om de beschikbaarheid van het onroerend goed te behouden om de vraag in de bestaande structuren hoog te houden. En in sommige gevallen om ze uit te breiden. Er wordt daarom uitgegaan van een verhoging door het bod.
In het tweede geval wordt echter, zoals bekend, gesproken van een onaantastbaar segment. De detailhandel in luxe winkelstraten blijft waarschijnlijk ongewijzigd. Elite-klanten zullen dit niet missen, aangezien dit segment 80% van de verkoopvolumes in elk land veroorzaakt.
De laatste categorie wordt daarentegen het minst geanalyseerd. Het minst voor de hand liggend. Er is sprake van winkelstraten met nichemerken die als zodanig extreem gevoelig zijn voor veranderingen.
Kortom, er zullen veranderingen zijn, maar in hoeverre? Het grootste probleem is dat gerelateerd aan het dimensionale aspect. De vaste kosten voor het in bedrijf houden van een bedrijfsruimte van een belangrijk oppervlak zijn hoger dan de standaardkosten. De oplossing is om online te gaan en de wereld van offline (en dus onroerend goed) te beïnvloeden.
In feite is de totale sluiting van veel bedrijven niet uitgesloten. Het is niet mogelijk om een min of meer acute crisis te lokaliseren, wat de detailhandel betreft, tussen de verschillende Europese en niet-Europese landen. Dit komt omdat de verspreiding van de merken, vooral de bekendste, op vrij homogene wijze over de grens wordt verspreid.
Concluderend wordt uitgegaan van een meer uitgesproken verandering in de betaalbare en in de massa (de laatste is moeilijk te ontcijferen gezien de omvang van de vraag).
We hopen dat deze kritieke periode zoveel impact zal hebben voor de vastgoedmarkt (ook rekening houdend met het retailsegment). Op dit moment wordt een terugkeer naar normaal, zelfs geleidelijk, verwacht.
Bij Realigro blijven we onze lezers op de hoogte houden om onroerend goed te kunnen analyseren, niet alleen voor de verhuur- en residentiële verkoopmarkt. Maar ook voor alle ogenschijnlijk secundaire aspecten van vastgoed, maar die, zoals we hebben gezien, een brandpunt vormen voor de hele samenleving.
Laten we beginnen met het antwoord op de meest populaire vraag. Wat zijn de gevolgen voor de detailhandel naast de meest luxueuze winkelstraten?
Allereerst moeten drie categorieën wegen worden onderscheiden: die van de massamarkt, die van luxe en die van betaalbaar.
In het eerste geval spreken we van een gevarieerd stroomgebied. Dit betekent echter dat het nodig zal zijn om de beschikbaarheid van het onroerend goed te behouden om de vraag in de bestaande structuren hoog te houden. En in sommige gevallen om ze uit te breiden. Er wordt daarom uitgegaan van een verhoging door het bod.
In het tweede geval wordt echter, zoals bekend, gesproken van een onaantastbaar segment. De detailhandel in luxe winkelstraten blijft waarschijnlijk ongewijzigd. Elite-klanten zullen dit niet missen, aangezien dit segment 80% van de verkoopvolumes in elk land veroorzaakt.
De laatste categorie wordt daarentegen het minst geanalyseerd. Het minst voor de hand liggend. Er is sprake van winkelstraten met nichemerken die als zodanig extreem gevoelig zijn voor veranderingen.
Kortom, er zullen veranderingen zijn, maar in hoeverre? Het grootste probleem is dat gerelateerd aan het dimensionale aspect. De vaste kosten voor het in bedrijf houden van een bedrijfsruimte van een belangrijk oppervlak zijn hoger dan de standaardkosten. De oplossing is om online te gaan en de wereld van offline (en dus onroerend goed) te beïnvloeden.
In feite is de totale sluiting van veel bedrijven niet uitgesloten. Het is niet mogelijk om een min of meer acute crisis te lokaliseren, wat de detailhandel betreft, tussen de verschillende Europese en niet-Europese landen. Dit komt omdat de verspreiding van de merken, vooral de bekendste, op vrij homogene wijze over de grens wordt verspreid.
Concluderend wordt uitgegaan van een meer uitgesproken verandering in de betaalbare en in de massa (de laatste is moeilijk te ontcijferen gezien de omvang van de vraag).
We hopen dat deze kritieke periode zoveel impact zal hebben voor de vastgoedmarkt (ook rekening houdend met het retailsegment). Op dit moment wordt een terugkeer naar normaal, zelfs geleidelijk, verwacht.
Bij Realigro blijven we onze lezers op de hoogte houden om onroerend goed te kunnen analyseren, niet alleen voor de verhuur- en residentiële verkoopmarkt. Maar ook voor alle ogenschijnlijk secundaire aspecten van vastgoed, maar die, zoals we hebben gezien, een brandpunt vormen voor de hele samenleving.